Monday, January 25, 2010

Perjuangan Seorang Mahasiswa




Suasana Peperiksaan Akhir semester kian terasa bahangnya, kelibat Mahasiswa memenuhi ruangan perpustakaan hingga penuh meja dan kerusi, sesuatu yang jarang berlaku di mana-mana "Library" di Malaysia kerana tabiat membaca dikalangan rakyat Malaysia masih berkurangan.Oleh yang demikian, pada kebiasaannaya perpustakaan akan penuh apabila menjelang akhir semester kerana banyak tugasan yang perlu diselesaikan.

Pada pemerhatian saya Mahasiswa di campus IIUM ini gigih disaat akhir untuk memastikan CGPA terus dicapai atau berada di dalam senarai dekan.Syabas!! diucapkan psda para Mahasiswa sekalian ,kerana andalah yang akan memimpin negara pada masa akan datang.Antara tugasan yang perlu disiapkan sebelum "final Exam" ialah assigment ,presentation and etc. Lagi uniknya, kebanyakan assigment perlu dihantar pada masa yang ditetapkan, itu tidak termasuk dengan ujian/ kuiz, peperiksaan pertengahan semester. Kebetulan semester ini agak pendek , ia menyebabkan Mahasiswa berada dalam tekanan dan sentiasa perlu prihatin dengan arahan atau maklumat.


Tekanan Mahasiswa bertambah apabila mereka yang terlibat dengan persatuan atau perwakilan pelajar.Pada semester ini, banyak program yang perlu dijayakan kerana pada semester lepas , banyak program yang gagal dilaksanakan kerana berad di ambang Ramadan dan sebagainya.Akibatnya, sekali lagi mahasiswa diheret ke lembah tekanan kerana perlu menjayakan program-program yang telah dirancang.Sehingga dalam 1 malam ada 2/3 /4 program yang dijayakan oleh persatuan yang berbeza.Kertas kerja perlu dihantar, kemudian dijayakan dan akhirnya perlu membuat laporan kewangan dan program.
Ikutkan nafsu memang ingin berhenti tetapi, jika semua mahasiswa ikut nafsu ,maka program tak dapat dijalankan, akibatnya banyak masa perlu dihabiskan untuk persatuan dari diri sendiri.Pengorbanan yang akan membantu Mahasiswa pada masa akan datang.

Kepimpinan persatuan dijangka akan berubah pada akhir semester ini kerana banyak senior akan berhijrah ke Gombak.Maka junior-junior akan mengmbil alih tampuk untuk menetukan masa depan Persatuan..

BATTLE TO EXAM

No comments:

Post a Comment