Sunday, December 20, 2009

Mission Statement & Character Building







Training Intermidiate Training ESQ way 165, Mission Statement and Character Building -Angkatan 8 Kl, Dec 2009 menjadi platform betapa pentingnya visi, misi dan Nilai.Selama ini Kita sering alpa dan lalai dari mengetahui Visi tertinggi seorang insan, Apakah misi tertinggi seorang hamba, Apakah nilai-nilai yang harus dikeluarkan....

Syahadat adalah pernyataan misi tertinggi, Syahadat adalah sebab mengapa manusia harus mengabdi kepada Allah tanpa syarat.Syahadat jugalah adalah perjanjian antara Pencipta dan dicipta. Syahadat yang dinyatakan memberi arah atau kompas arah kehidupan ini, Ke mana Hidup ini harus dituju.Syahadat yang jelas, memberi Visi yang jelas untuk memandu arah kehidupan ini. Visi yang jelas, akan membantu seorang insan melaksanakan misi nya di dunia ini. Rasullulah diutus menjadi rahmat ke seluruh alam.tauladan dari baginda memberi penyataan yang jelas ,bagaimana Misi itu harus dilaksanakan ,agar visinya tercapai. Visi dan Misi tidak akan tercapai tanpa benteng yang kukuh, Nilai-nilai Fitrah berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah adalah panduan yang jelas nilai-nilai kebaikan harus dikeluarkan, dalam menjalankan misi di dunia ini agar visi tercapai.

Ramai tertanya-tanya , visi apakah sesungghnya yang harus dituju, Misi apakah yang harus dijalankan. Nilai-nilai apakah yang harus diiringi dalam menjalankan misi tersebut. Telah terjawab sebelum manusia itu dilahirkan dimuka bumi dan sebab penciptaan manusia itu



"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi

Manusia telah mengambil penyaksian tersebut dan sesungghnya kepadaNyalah visi tersebut. Pertemuan dengan Allah di akhirat .


"Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam."
Itulah pernyataan Misi sebenar manusia itu berpandukan Fitrah yang telah Allah ilhamkan , Nabi Muhammad menjadi tauladan bagi ummat manusia.


Setelah syahadat menjadi tunjang dalam kehidupan ,maka misi tersebut harus dipelihara. Untuk memelihara Syahadat atau misi tersebut, Karakter yang kuat diperlukan agar mampu menghadapi dugaan dan cabaran di dunia. Dunia umpama tinju yang akan menghentam dari seluruh pelusuk arah, ia umpama badai yang akan menghentam pantai. Karakter yang kuat mampu menghadapi segala ujian dengan penuh kesabaran serta mengharungi lautan nikmat dengan penuh kesyukuran.

Solat yang dilaksanakan dengan penuh khusuk dan penuh pengabdian akan mampu melatih jiwa untuk menerima segala dugaan dan cabaran dengan penuh persediaan , hasil daripada Solat yang dilakukan. Solat untuk melatih nilai-nilai Fitrah yang Allah telah ilhamkan.Maka, itulah solat sebagai latihan untuk membangun akhlak untuk mengharungi badai ujian dunia yang sementara.


أشهد ألآ اله ألأ الله وأشهد أن محمد رسول الله"

" aKU bERSAKSI tiada TUHAN yang layak disembah melainkan ALLAH dan Aku bersaksi NABI MUHAMMAD adalah pESURUH ALLAH

No comments:

Post a Comment